home reviste membri intra in retea
                        
metode
arta plastica
terapia prin muzica
dans si miscare
dramaterapie
terapia prin joc
activitati conexe
metode de lucru
practicieni
opinia specialistilor
terapeuti / lucratori prin arte
diverse
discutii
povestiri
stiri din tara
link-uri utile
termeni de utilizare
evenimente
conferinte nationale
seminarii regionale
proiecte
schimb de experienta
Lideri Regionali
Centre Modele de Vizitat


Pentru vechea versiune a site-ului Impreuna click aici!

Invatarea, predarea si impartasirea metodelor si modalitatilor de munca in lucrul cu deficiente, dificultati de invatare si nevoi speciale

Mary Turner
Action Space Mobile

- 2003-Nov-12 -
metode de lucru

Este nevoie de infiintarea unor programe de instruire a ingrijitorilor, a lucratorilor sociali, si chiar a psihologilor. Este necesar ca ingrijitorii si personalul din institutii sa fie pregatiti la locul de munca. Acest lucru ii va ajuta sa continue sa lucreze si sa studieze in acelasi timp. In plus, exista contextul imediat in care se pot pune in practica lucrurile invatate.

Modalitatea in care se lucreaza cu persoanele numite mai demult “handicapati” se schimba in intreaga lume si, bineinteles, in Romania. Scopurile sunt recuperarea si integrarea acestor oameni. Legislatia privind Drepturile Omului cere ca tuturor persoanelor sa li se dea ocazia sa ia parte in evenimente culturale si sa aiba acces la educatie; copiilor li se garanteaza dreptul la joaca.

Aceasta noua metoda are punctele ei puternice, dar si punctele ei slabe. Activitatile care faciliteaza dezvoltarea formelor de comunicare corecte, care valorifica abilitatile personale si care dau tuturor sansa de a avea un rol in viata comunitatii reprezinta importanti pasi inainte.

Cu toate acestea, ideea ca oricine poate fi reprimit in familia din care provine, poate invata sa aiba un rol constructiv in societate, sau chiar poate fi vindecat, nu este viabila. Ideea nu este viabila, mai ales in Romania – multe familii sunt sarace iar oamenii nu au fost educati sa gandeasca si sa accepte ca acestea sunt solutii posibile pentru conditiile speciale ale rudelor lor.

Trebuie sa fie dezvoltate mai multe case intermediare, sau locuinte protejate si programe de lucru, pentru a usura drumul spre independenta personala. Inainte de acestea, insa, este nevoie de infiintarea unor programe de instruire a ingrijitorilor, a lucratorilor sociali, si chiar a psihologilor.

Modelul medical de deficienta trebuie sa fie inlocuit de o metoda de lucru cu caracter social, in care concesiile, accesibilitatea si intelegerea sa permita integrarea treptata intr-o societate in schimbare.

Metodele necesare pentru a lucra cu persoanele cu nevoi speciale sunt diverse. Cunoasterea si folosirea cifrelor, alfabetizarea si gandirea deductiva nu sunt posibile in unele cazuri, astfel impunandu-se metodele de predare non-verbale, creative, construite in jurul persoanei, pentru a putea maximaliza potentialul personal al fiecaruia.

Cel mai important aspect al muncii este dezvoltarea respectului de sine, astfel incat talentele si abilitatile pot fi dezvoltate si recunoscute. Acest scop poate fi implinit prin activitati ghidate, prin acordarea de responsabilitati minore si punerea in situatii de viata reale. In acest fel dezinstitutionalizarea este posibila.

Metodele de lucru pot fi aplicate in mai multe feluri. De exemplu, unele persoane pot trece peste dificultatile lor prin terapie personala; altii au nevoie de terapie de grup, pentru a socializa si a-si putea impartasi abilitatile; alte persoane pot sa-si descopere un talent aparte, care poate sa-i convinga sa-si aduca muzica, dansul, arta sau poezia in fata publicului.

Instruirea personalului se poate face, de asemenea, pe mai multe niveluri – de la cursuri universitare complete pana la invatarea prin asistarea in munca a specialistilor. In ultimii ani, multi specialisti straini au venit sa lucreze in Romania ca voluntari; tehnicile si programele lor de activitati au fost, mai apoi, preluate de ONG-uri romanesti si de personalul din institutii.

Munca aceasta a inceput sa fie recunoscuta de catre autoritatile din Romania si chiar a primit acreditarea de la Open College Network din Anglia. Instruirea poate fi facuta la locul de munca si subiectele pot fi studiate pe rand, pana la completarea unui portofoliu de credite ce duce spre un nivel superior de studiu, mergand pana la atingerea standardelor de intrare la Universitate. (Vezi “Posibilitati de pregatire si acreditare”.)

Este necesar ca ingrijitorii si personalul din institutii sa fie pregatiti la locul de munca. Acest lucru ii va ajuta sa continue sa lucreze si sa studieze in acelasi timp. In plus, exista contextul imediat in care se pot pune in practica lucrurile invatate. Abilitatile studentilor pot fi observate si pot fi stranse dovezile imbunatatirilor. Persoanele cu nevoi speciale vor beneficia automat de acestea, si pot contribui direct la evaluarea schimbarilor. In multe institutii, acest tip de munca este o realitate iar rezulatele trebuie sa fie recunoscute.

Personalul poate fi pregatit in domenii specializate, precum muzica sau dansul, dar instruirea poate fi si mai generala, acoperind subiecte precum “cunoasterea si intelegerea deficientelor”, “cum sa conduci un workshop”, “norme de siguranta si sanatate”, sau “limbajul semnelor”. br<>br<> Este necesar ca personalului si rezidentilor din institutii sa le fie recunoscute indeplinirile, si, daca se poate, acestea sa fie rasplatite de catre superiorii lor. Trebuie creat un mediu de invatare care sa permita imbunatatirea sinelui. Acest nou climat de lucru va fi un stimulant in sine, pe masura ce un parteneriat intre personal si cei pe care ii au in grija se va dezvolta intr-un respect reciproc pentru noile abilitati ale fiecaruia.

Personalul si rezidentii vor putea sa sustina impreuna schimbarea atitudinii in cadrul societatii ca intreg – numai astfel sunt posibile integrarea si respectul necesar pentru cei pe care societatea i-a etichetat ca avand deficiente.

Pe internet se gasesc multe resurse si liste de instructori, dar de multe ori munca lor este academica sau in scopuri comerciale. Persoanele din lista de contacte de mai jos si-au dezvoltat programe de instruire proprii din nevoia de a adresa situatiile existente in institutiile pentru persoane cu deficiente. Aceste persoane au gasit modalitati de a preda si inmana personalului din institutiile romanesti tehnicile si conceptele necesare pentru continuarea programelor prin mijloace proprii. Dupa aceasta, ei s-au adresat autoritatilor pentru acordarea acreditarilor si recunoasterea oficiala a programelor.

Pentru a afla mai multe informatii despre posibilitatile de pregatire de specialitate puteti contacta:

- Fundatia de Sprijin Comunitar, Bacau, pentru programe de instruire Open College Network; impart.fsc@mic.ro
- Muzika Charitable Trust, pentru instructori din Anglia specializati in domeniile artistice; muzikate@amserve.net - Art Therapy Centre, Timisoara, pentru cursuri de specializare; doina@mail.dnttm.ro
- Music as Therapy (Terapia prin Muzica), pentru o introducere in terapia prin muzica; alexiaquin@musicastherapy.org
- CEDEFOP – Centrul European pentru Dezvoltarea Instruirii Vocationale, pentru informatii pe larg referitoare la structura sistemelor de educare si initiere din Uniunea Europeana;
- Uniunea Europeana, pentru informatii privind programul Leonardo pentru sustinerea politicilor trans-nationale de promovare a invatamantului. http://leonardo.cec.eu.int

Mary Turner este Art-terapeut. A instruit si a lucrat impreuna cu mai multe organizatii din Romania in ultimii 12 ani. A fondat si este presedintele fundatiei de binefacere Action Space Mobile.

Puteti sa o contactati pe Mary la adresa de e-mail: mary@actionspacemobile.org

comenteaza acest subiect

nume:
e-mail:

text articol:


mona
Sunt ultimul an la psihologie- univ. OVIDIUS, in urma unei experiente dramatice (accident rutier soldatat cu raniri, nastere prematura si accidentare extrem de grava a fiului meu cel "mare" ,atunci in varsta de 2ani si jumatate..). Prin DRAGOSTE, VOINTA nezdruncinata de cei pesimisti din jur si CREDINTA IN FORTELE PROPRII am uimit cadrele medicale si oamenii din jur.. Vreau sa dau din experienta mea celor ce au nevoie; fac licenta : "Rolul terapiei ocupationale in socializarea prescolarilor", dar vreau sa lucrez cu batrani, copii dezavantajati, deficienti copii si adulti.. Simt ca am O DATORIE fata de..oameni.. Facultatea asta nu e o intamplare... vine ca o continuitate fireasca a firii mele.., chiar daca am in ceoput-o la 31 de ani.. Ceea ce voiam de fapt sa spun e ca DEFICIENTII SUNT OAMENI LA FEL CA NOI CEILALTI !!! DOAR CA AU NEVOIE DE MICI AJUTOARE PENTRU A NE EGALA PERFORMANTELE FIZICE!


Revista Impreuna
download ultimul numar

user:

parola:




ultimul comentariu:

Barbu Dana
Buna ziua, sunt kinetoterapeut la CSEI brasov si as dori sa stiu cum pot intra in posesia acestei carti. Va multumesc anticipat. Cu stima Dana Barbu
Copilul si motricitatea - Gabriela Petrut Barbu

webmaster