home reviste membri intra in retea
                        
metode
arta plastica
terapia prin muzica
dans si miscare
dramaterapie
terapia prin joc
activitati conexe
metode de lucru
practicieni
opinia specialistilor
terapeuti / lucratori prin arte
diverse
discutii
povestiri
stiri din tara
link-uri utile
termeni de utilizare
evenimente
conferinte nationale
seminarii regionale
proiecte
schimb de experienta
Lideri Regionali
Centre Modele de Vizitat


Pentru vechea versiune a site-ului Impreuna click aici!

Utilitatea terapiei ocupationale

Ligia Tansanu, Pedagog de recuperare C.S.C. Barlad, Vaslui
- 2006-Jan-26 -
activitati conexe

Acest articol trateaza Terapia ocupationala. Consideram important sa mentionam ca, desi munca unui Terapeut ocupational si cea a unui Lucrator prin Arte pot prezenta similitudini sau aspecte ce se suprapun, filozofia, abordarile si obiectivele sunt diferite.

Lucratorul prin Arte Creative deruleaza activitati cu persoanele cu nevoi speciale, impulsionandu-le sa isi exprime sentimentele, care de cele mai multe ori sunt adânc ascunse. A descoperi si a dezvolta abilitati si potentialuri este un pas important pe drumul catre auto- reprezentare.

Limbajul acestui articol are la baza abordarea medicala a dizabilitatii, de multe ori intalnita in Romania; si acest lucru foarte probabil din cauza ca aceste persoane au fost atat de neglijate, incat acum recuperarii lor i se da o mare importanta. De fapt ar trebui sa ne referim la o `recuperare`, dar la alt nivel: a respectului vis-a-vis de aceste persone, si a abilitatilor lor, cu ajutorul terapeutului. Aceste activitati practice sunt extrem de calmante, si ofera persoanelor un sentiment de implinire care contribuie la increderea in sine. Prin acest articol dorim sa punctam diferentele dintre Activitatile prin arte si cele strict ocupationale. Intregul articol vorbeste despre rabdare, consecventa, valoarea aptitudinilor care se aplica tuturor persoanelor, indiferent ca au sau nu dizabilitati.

Mary Turner, organizatia Action Space Mobile

Ma numesc Ligia Tansanu si sunt pedagog de recuperare la Complexul de Servicii Comunitare pentru Copilul cu Handicap Barlad, din cadrul D.G.A.S.P.C., Vaslui.

In cadrul D.G.A.S.P.C. Vaslui functioneaza, incepand cu anul 2004, complexul mentionat care a fost infiintat in urma unui proiect implementat de catre Fundatia SERA Romania, ca parte a programului “Programul de interes national vizând inchiderea institutiilor de tip vechi destinate copiilor cu handicap, care nu pot fi restructurate/reabilitate.”

Misiunea Complexului este de a furniza si asigura accesul persoanelor cu handicap, pe o perioada determinata, la:
• diagnostic si evaluare
• programe de interventie individuale si de grup
• programe educative de pregatire in vederea reintegrarii sau integrarii familiale si integrarii sociale
• ingrijire de baza
In functie de diagnostic si recomandari, persoana cu handicap beneficiaza de urmatoarele servicii: asistenta sociala, psihoterapie, logopedie, terapie ocupationala, kinetoterapie, hidroterapie.

Aici, recuperarea prin terapie ocupationala imbraca mai multe forme: terapia prin invatare, ludoterapia si ergoterapia. Ergoterapia sau activitatile de tip lucrativ, sunt pentru persoana cu handicap un mijloc de exprimare, permitand persoanei sa creeze in realitate ceea ce a vazut, trait sau imaginat. Activitatile ergoterapeutice implica gandire, planificare, presupunere si alegere, pentru ca la finalul activitatii, persoana cu handicap sa fie mandra ca a creat o jucarie, un panou decorativ, sau un obiect util. Acest lucru le da un sentiment revigorant si le confera un simt al realizarii si increderii in sine, contribuind la structurarea statutului si rolului persoanei, recunoscute din punct de vedere social.

Activitatile ergoterapeutice cu ajutorul uneltelor, ajuta la dezvoltarea membrelor superioare si contribuie la progresul capacitatilor de coordonare individuale. In general (din proprie experienta in lucrul cu persoanele cu dizabilitati), prin activitatile de ergoterapie se obtine progresul si nu regresul personalitatii umane, fie ea cu handicap sau nu.

Obiectivele pentru activitatile de ergoterapie sunt:
• dezvoltarea deprinderilor manuale
• dezvoltarea respectului fata de rezultatele muncii lor
• consolidarea deprinderilor tehnice (ex. taiat, lipit, indoit, bobinat, insurubat si formarea unor noi deprinderi- impletitul, imbinarea
• consolidarea abilitatilor de a finaliza lucrul inceput si disciplina pastrarii materialelor in ordine
• educarea rabdarii, respectarii regulei, cooperarea cu alte persoane in vederea realizarii unor lucrari de grup
• familiarizarea persoanelor cu dizabilitati cu diferite materiale, pe care incep sa le analizeze in timp ce le folosesc: forma, marime, culoare, consistenta.

In sala de ergoterapie, activitatile se desfasoara zilnic, dupa un program stabilit, cu pauze recreative si o durata de 45 minute sedinta. Numarul de beneficiari este de 7- 8 copii / zi, minimum doua sedinte pe saptamana, evitandu- se aparitia starii de incordare psihica, repulsia fata de activitate etc. Activitatile ergoterapeutice pun accentul pe reeducarea gestualitatii, a indemanarii, invatarea unor deprinderi noi, utile, dezvoltarea expresivitatii, readaptarea/ adaptarea la efort. Activitati ca desenul, pictura, modelajul sunt foarte importante in dezvoltarea proceselor gandirii, pentru o mai buna coordonare oculara si manuala, pentru dezvoltarea motricitatii fine (dactilo-pictura si modelaj).

Persoana cu dizabilitati, beneficiara a serviciului de ergoterapie, isi dezvolta deprinderi specifice prin manuirea materialelor folosite la activitati: creioane, pensule, betisoare, plastilina, lipici, materiale din natura; memoria vizuala si imaginatia se imbunatatesc. Progresul se realizeaza in etape iar invatarea este in pasi mici si pe baza succesului. Ergoterapia reprezinta un tip de activitate originala, placuta, care ajuta la intarirea eului si contribuie ca atare la restabilirea echilibrului psihic al personalitatii copilului.

Personal lucrez in cadrul complexului cu un numar de 10 copii rezidenti si 10 copii din comunitatea locala, desfasurand zilnic activitati ergoterapeutice. In cadrul acestor activitati am in vedere si un aspect de ordin moral, legat de incurajarea copiilor, de oferirea satisfactiei privind rezultatele activitatii lor. Tot in acest sens, cu valoare de incurajare, pun in evidenta noutatea, varietatea si valoarea produselor finite ale activitatii copiilor, pentru a-i determina sa continue si sa-si perfectioneze rezultatele.

Scopul ergoterapiei practicate de mine nu este numai de a le oferi copiilor un tip de activitate practica, utila, ci si de a stimula capacitatile lor creatoare, dezvoltarea unor deprinderi practice noi, care sa constituie baza de plecare a unei eventuale a lor, cu valoare de reintegrare sau de resocializare. Se vor cultiva interesul si respectul pentru activitate, pretuirea rezultatelor activitatii, subliniindu-se astfel si valoarea educativ-morala a ergoterapiei. Indiferenta va fi astfel inlocuita cu optimismul, increderea in sine si in fortele proprii. Copilul isi recapata demnitatea precum si capacitatea de a se opune evolutiei bolii sau prezentei handicapului.

In activitatile ergoterapeutice se pune accentul pe reeducarea gestualitatii, a indemanarii, dezvoltarea expresivitatii, readaptarea subiectilor la efort si revenirea lor la o activitate profesionala cu efect de resocializare. Prin aceasta, copiii cu dizabilitati isi redobândesc autonomia si demnitatea. Ele se recapata, intr-o maniera simbolica, prin intermediul produse. Activitatea ergoterapeutica ritmica scoate copilul cu dizabilitati din izolarea lui, suprima monotonia, starea de regresiune sau complexele legate de prezenta handicapului, favorizeaza adaptarea si evolutia clinica catre ameliorare. Activitatea ergoterapeutica este precedata de selectia copiilor, care se face in functie de handicap, de faza de evolutie, de aptitudini, de nevoi etc. Ergoterapia are un loc particular in arsenalul terapeutic si prin caracterul ei practic, lucrativ, cat si prin rezultatele concrete ale activitatii copiilor, ea grabeste considerabil procesul de vindecare psihica si resocializare.

Contact:
email: ligia_tansanu@yahoo.com

comenteaza acest subiect

nume:
e-mail:

text articol:


ionescu mihaela
FELICITARI PENTRU ACTIVITATEA DVS!EU AM UN GRUP DE PERSOANE CU DISABILITATI SI MA STRADUIESC SA AM O ACTIVITATE DE TERAPIE OCUPATIONALA ATRACTIVA,CONSTRUCTIVA,DAR MA CONFRUNT CU REJECTIE DIN PARTEA LOR .ACCEPTA CU DIFICULTATE SARCINILE DE LUCRU,UNII CHIAR REFUZA IN MOD VOLUNTAR INFLUENTAND NEGATIV SI PE CEI CARE SUNT RECEPATIVI!DAR EU SUNT PERSEVERENTA SI NU RENUNT LA A-I STIMULA SI A ACCEPTA SA LUCREZE TOTI IN LIMITA ABILITATILOR LOR. CU STIMA PENTRU CEI CARE LUCREAZA IN ACEST DOMENIU,PSIHOLOG,IONESCU MIHAELA


sofia
buna ,sunt Sofia sunt asistent medical la un spital de psihiatrie si m-ar interesa sa fac un curs de ergoterapie.Ariticolul prezentat este f intereant . Mi-ar placea sa mai aflu informatii despre ergoterapie multumesc


mariana
Buna ,sunt ergoterapeut intr-un centru pentru Persoane Varstnice si as dori sa ma sfatuiti ce activitati de eroterapie se pot face cu varstnici .Va multumesc


Lupascu Florentina
Buna ziua. Sunt ergoterapeut in cadrul Complexului de Servicii pentru Persoane Varstnice "Al. Marghiloman" buzau. Va rog sa ma sfatuiti in ce consta aceasta activitate pentru persoanele de varsta a III-a. Va multumesc.


tair ioana dana
D-na Ligia , ma numesc Tair Ioana Dana si sunt ergoterapeut absolvita in Danemarca. M-am intors in tara de 4 ani si nu gasesc prea multe informatii despre ergoterapie aici in tara. Acum incepem in Cluj sa implementam ceva ergoterapie, lucrind cu integrarea senzoriala la copii dintr-o gradinita privata, cautam parteneri, sponsori, colaboratori pt. a dezvolta aceasta ramura in tara noastra. Un forum de discutii ar fi poate foarte util, rog persoanele interesate sa ma contacte pt. colaborari. Va multumesc, Ioana


Rodica Viziteu-psiholog
Va multumesc pentru ca ne-ati impartasit secretele muncii atat de laborioase, pe care o prestati.SUCCESE SI SATISFACTII DEPLINE .


cosmina
D-na Ligia, ma numesc Cosmina si lucrez la SPBC Borsa sunt foarte interesata de subiect pentru ca mare lucru despre acest subiect nu am gasit. As fii vesnic indatorata si profund recunoscatoare daca mi-ati trimite mai multe detalii. Va multumesc, Cosmina


Jörg Georgi
Si eu caut pentru institutiile pe care le sprijinim noi in Romania informatii despre scoala, cursuri de ergoterapie. Mii de multumiri,Jörg Georgi, JFR


Emese Sav
Stimata d-na. Ligia, in dorinta de a gasi ceva despre ergoterapie in Romania am dat peste articolul dv. Eu locuiesc in Danemarca si am terminat scoala de ergoterapeut si lucrez cu bolnavi psihici. Mi-as dori sa aflu mai multe despre ergoterapia romaneasca, scoala, cursuri.... Poate am putea stabili o colaborare intre Danemarca si Romania. V-as ramine indatorata daca mi-ati trimite ceva detalii. Mii de multumiri, Emi.


Revista Impreuna
download ultimul numar

user:

parola:




ultimul comentariu:

Barbu Dana
Buna ziua, sunt kinetoterapeut la CSEI brasov si as dori sa stiu cum pot intra in posesia acestei carti. Va multumesc anticipat. Cu stima Dana Barbu
Copilul si motricitatea - Gabriela Petrut Barbu

webmaster