home reviste membri intra in retea
                        
metode
arta plastica
terapia prin muzica
dans si miscare
dramaterapie
terapia prin joc
activitati conexe
metode de lucru
practicieni
opinia specialistilor
terapeuti / lucratori prin arte
diverse
discutii
povestiri
stiri din tara
link-uri utile
termeni de utilizare
evenimente
conferinte nationale
seminarii regionale
proiecte
schimb de experienta
Lideri Regionali
Centre Modele de Vizitat


Pentru vechea versiune a site-ului Impreuna click aici!

Terapia Sherborne metodă psihopedagogică in reeducarea şi reabilitarea copiilor cu CES, la Centrul Şcolar Pentru Educaţie Incluzivă Nr1. Oradea

Indrie Mariana, prof.psihopedagog Centru Şcolar Pentru Educaţie Incluzivă Nr.1, Oradea, Bihor
- 2010-Jun-6 -
metode de lucru

Contează nu felul in care te mişti, ci intenţia de a te mişca- Veronica Sherborne

Terapia Sherborne inseamnă experienţă şi nu exerciţiu, deoarece latura fizică se combină cu cea psihică. Astfel, experienţele depăşesc stadiul de simplă mişcare, ele devenind mişcări de joc, implicand mai mult decat o latură pur fizică.

Două dintre nevoile fundamentale ale copilului sunt, in opinia Veronicăi Sherborne, să se simtă bine in propriul corp şi să poată realiza o relaţie cu ceilalţi, iar aceste nevoi pot fi satisfăcute prin invăţarea eficientă şi adecvată a unor mişcări.

Terapia Sherborne are la bază cateva premise şi anume:

 Copilul este privit ca un intreg şi nu prin prisma unor abilităţi/dizabilităţi;

 Experienţele de mişcare sunt fundamentale pentru dezvoltarea oricărui copil şi sunt cu atat mai importante pentru copilul cu nevoi speciale, care de multe ori are dificultăţi de relaţionare chiar cu propriul corp, nu doar cu ceilalţi indivizi;

 Copilul trebuie ajutat să se focalizeze pe aceste experienţe. La inceput indrumat şi chiar atrăgandu-I-se atenţia, el devine, in timp, conştient de ceea ce se intamplă cu şi in corpul său. Devine astfel conştient de propria sa persoană şi porneşte incet la explorarea mediului şi la experimentarea de noi situaţii;

 Copilul are nevoie să ajungă la o incredere de bază- iar acest lucru se obţine atunci cand copilul este tratat cu respect şi cand ajunge să aibă incredere in ceilalţi, respectiv in partenerul său. Drept urmare, el va caştiga incredere in sine;

 Socializarea este un drept fundamental al fiecăruia. Prin experienţele de mişcare, copilul intră intr-o comunicare cel puţin non-verbală. Toate acestea dezvoltă in copil competenţe.

Multe din activităţile utilizate in terapia Sherborne sunt prezente in relaţionarea cotidiană cu copilul-se fac fără scop in jocurile părinte-copil, educator-copil-şi de aceea ele nu sunt noi pentru copil. Prin urmare, activităţile Sherborne sunt realizate prin intermediul unei relaţii ludice, stabilită ?ntre o persoană aflată ?ntr-un stadiu de dezvoltare superior celui al copilului.

Obiectivul principal al terapie Sherborne este stabilirea şi dezvoltarea relaţiilor.

Scopurile experienţelor de relaţionare sunt variate:

 Caştigarea increderii in sine şi in ceilalţi- această incredere se construieşte incet, pe modul in care copilul simte că este sprijinit, la inceput fizic. Calitatea interacţiunii dintre cel care oferă sprijin şi copil are un efect puternic asupra dezvoltării acestuia din urmă;

 Achiziţiile corporale - aici vorbim mai ales de schema corporală şi de imaginea corporală. Copilul devine conştient de corpul său in relaţie cu corpul partenerului. El conştientizează de asemenea faptul că părţile corpului sunt interconectate şi funcţionează ca un intreg;

 Caştigarea securităţii fizice şi emoţionale - copilul descoperă că poate avea incredere in partener in ceea ce priveşte sprijinul fizic, iar de la increderea fizică, treptat, prin intermediul confortului, ajunge şi la cea emoţională;

 Stabilirea şi realizarea comunicării - de la lipsa comunicării se poate ajunge la un anumit nivel de comunicare non-verbală, prin mişcări impărtăşite. Se pot invăţa noţiuni precum urcă-te, inchide ochii, deschide ochii, incet, uşor sau noţiuni de orientare spaţială ca sus, jos, in faţă, in spate, sub, pe. Un aspect important al comunicării este contactul vizual, realizarea şi menţinerea lui, iar terapia Sherborne are exerciţii special concepute in acest scop.

CE INVAŢĂ COPIII PRIN TERAPIA SHERBORNE?

. Conştientizarea corpului şi organizarea mişcărilor;

. Delimitarea unui anumit spaţiu al mişcării-orientare spaţială;

. Delimitarea temporală a mişcării- orientare temporală;

. Rezolvarea unor dificultăţi/depăşirea unor obstacole ?n realizarea unor mişcări;

. Realizarea unor mişcări expresive, prin care ?şi comunică nevoile;

. Perseverenţă, rapiditate, putere, flexibilitate, mobilitate

FOARTE IMPORTANT!!!!! Copilul invaţă că este CINEVA in acel grup (aspectul social). De aici decurg beneficiile sociale ale terapiei: responsabilitate (mişcările fiind făcute impreună, copilul este şi el responsabilizat, motivat), colaborare, creativitate, respect, răbdare (există mişcări in care trebuie să-şi aştepte randul). De aceea este nevoie şi de prezenţa adultului, care, deşi aparent este pe o minte cu copiii, supreveghează cu ochi critic desfăşurarea şedinţei.

comenteaza acest subiect

nume:
e-mail:

text articol:


Revista Impreuna
download ultimul numar

user:

parola:




ultimul comentariu:

Barbu Dana
Buna ziua, sunt kinetoterapeut la CSEI brasov si as dori sa stiu cum pot intra in posesia acestei carti. Va multumesc anticipat. Cu stima Dana Barbu
Copilul si motricitatea - Gabriela Petrut Barbu

webmaster