home reviste membri intra in retea
                        
metode
arta plastica
terapia prin muzica
dans si miscare
dramaterapie
terapia prin joc
activitati conexe
metode de lucru
practicieni
opinia specialistilor
terapeuti / lucratori prin arte
diverse
discutii
povestiri
stiri din tara
link-uri utile
termeni de utilizare
evenimente
conferinte nationale
seminarii regionale
proiecte
schimb de experienta
Lideri Regionali
Centre Modele de Vizitat


Pentru vechea versiune a site-ului Impreuna click aici!

Valoarea art-terapiei in stimularea stărilor psihice constructive

dr. Daniela Laura Campean - medic primar psihiatrie pediatrică şi drd. Emilia Chirilă- art-terapeut-Centrul de sănătate Mintală pentru Copii şi Adolescenţi, secţie a Spitlului de Urgenţă pentru Copii ? Cluj Napoca
- 2010-Jul-7 -
opinia specialistilor

Mathieu Ricard, ( un savant şi călugăr budist, de 20 de ani, după absolvirea facultăţii a lucrat cu un laureat al premiului Nobel, Francois Jacob, făcand propriile sale descoperiri in genetică, după doctorat şi cateva cărţi publicate se retrage din activitatea sa ştiinţifică şi-şi incepe viaţa de practicant al budismului tibetan. Matthieu descrie un standard diferit de cel folosit in Occident pentru etichetarea unei emoţii ca fiind distructivă: Criteriul nu este doar provocarea unui rău evident, ci şi provocarea unei vătămări mai subtile - distorsionarea percepţiei realităţii...Din punct de vedere budist distincţia dintre emoţiile constructive şi cele distructive sunt: cele distructive impiedică mintea să observe realitatea aşa cum este, se va produce intotdeauna o discrepanţă intre felul in care apar lucrurile şi felul in care sunt ele...:

STĂRI PSIHICE DISTRUCTIVE:

Stimă de sine redusă, incredere in sine exagerată, tolerarea unor emoţii negative, gelozie şi ividie, lipsa compasiunii, incapacitatea de a avea relaţii personale apropiate.

STĂRI PSIHICE CONSTRUCTIVE:

Stimă de sine, sentimentul de integritate compasiune, bunăvoinţă, generozitate, abilitatea de a vedea ce este adevărat, bun, şi drept, iubire, prietenie.

Este vorba despre o abordare adaptativă, toţi artiştii care practică art-terapia se bazează pe activitatea lor artistică , au o trăsătură caracteristică comună : sunt in concordanţă cu ?pragmatismul esenţial?( Ruth Aron Rubin, ?Art-terapia: Teorie şi tehnică?, ed. Trei, Bucureşti,pg 305) spre deosebire de terapiile prin mediere artistică unde terapeuţii sunt nonartişti, dar folosesc limbajul artelor vizuale in evaluare şi terapie.

Obiectivele art terapiei se stabilesc in funcţie de activităţile de tip artistic care sunt folosite de art-terapeut, au ca finalitate imaginea, se pune bază pe procesul creativ, iar procesul implică o tranzacţie intre ceator ( pecient), produsul (ertefactu), şi terapeut. Activităţile de acest tip implică comunicarea nonverbală, specific artelor vizuale ( prin desen, culoare, modelaj sau alt tip de proiectare specific designului sau multimediei), intr-un mediu care oferă siguranţă pentru exprimările emoţionale, dar şi a modalităţilor de a regla stările emoţionale, stările conflictuale, generatoarede anxietate şi frustrare. Esteticul nu reprezintă un criteriu de evaluare şi interpretare a produselor activităţilor artistice, fiind importante implicarea şi explorarea.

Cercetările recente au dovedit că experienţele traumatice sunt inmagazinate in minte sub formă de imagini, iar practicarea artelor vizuale oferă o cale unică de a exprima aceste experienţe, de ale conştientiza, fără ca efectul confruntării cu ele, asupra clienţilor să fie agravat.

Se foloseşte ca metodă art-terapia, prin calitatea artelor vizuale , care permite practicantului să se exprime prin mijloace specifice artelor.

Studiu de caz

Centrul de Sănătate Mintală pentru Copii şi Adolescenţi Cluj Napoca

T R, M, 9 ani Dg.

1. Tulburări emoţionale şi de conduită (avea accese de furie şi intocmea o listă cu persoanele pe care trebuia să le agreseze pe motiv că a fost jignit);

2. P. cu note instabil emoţionale;

3. Mediu familiar atipic (părinţi surdo-muţi)

4. Adaptabilitate scăzută

Rezultate:

După cateva şedinţe de art-terapie beneficiarul a inlocuit lista ?neagră? cu lista datelor de naştere ale persoanelor de pe listă. In cadrul şedinţelor de art-terapie face obiecte cadouri cu ocazia zilelor de naştere ale persoanelor apropiate şi este admirat in cercul lui de prieteni. A venit cu un prieten la şedinţele de art-terapie.

Obiective urmărite :

Dezvoltarea inteligenţei emoţionale;Stimularea tuturor canalelor senzoriale;Dezvoltarea capaciţăţii de a se exprima mai repede şi mai uşor; Modelarea personalităţii prin valori estetice şi orientarea spre incorporarea frumosului in viaţă şi activitate; Dezvoltarea percepţiilor şi reprezentărilor vizuale, a imaginaţiei creatoare; Facilitarea comunicării interpersonale, creşterea sociabilităţii, creşterea adaptării in societate;Rezolvarea eficientă a conflictelor; Crearea de stări afective comice;Inducerea unei stări de linişte, acceptare de sine;Reducerea tensiunii şi anxietăţii; Capacitatea de a invinge obstacole de natură psihică (nu pot , nu sunt in stare, invingerea ... amanării?

comenteaza acest subiect

nume:
e-mail:

text articol:


Revista Impreuna
download ultimul numar

user:

parola:




ultimul comentariu:

Barbu Dana
Buna ziua, sunt kinetoterapeut la CSEI brasov si as dori sa stiu cum pot intra in posesia acestei carti. Va multumesc anticipat. Cu stima Dana Barbu
Copilul si motricitatea - Gabriela Petrut Barbu

webmaster